در جریان هفته گذشته عوامل زیادی در بازار فولاد اثرگذار بودند. از مهمترین این عوامل می‌توان به #کمبود_انرژی و #نقدینگی در بازار، تغییرات شدید #نرخ_ارز و تنش‌های سیاسی منطقه اشاره کرد.
کمبود برق در تمامی مقاطع اثر خود را داشته از جمله، کم شدن تولیدات در نتیجه کمبود عرضه در بازار دیده می‌شود. از طرفی با توجه به گرمای شدید که در سراسر کشور وجود دارد مصرف برق نه تنها کاهش بلکه رو به افزایش است. نرخ ارز نیز در هفته گذشته رشد بسیاری داشته است و از عدد ۵۸.۵۰۰ تومان به ۶۱.۰۰۰ تومان رسیده است تنش‌های #سیاسی نیز در این روزها در صدر تیتر اخبار است.
علی رغم افزایش قیمت که در محصولاتی چون میلگرد دیده می‌شود اما حجم معاملات انجام شده چشمگیر نبوده است که این دلیل چند قیمتی شدن کالا در بازار شده است.

🔹بورس کالا:
همانطور که در بورس کالای هفته گذشته دیده شد #میلگرد با قیمت میانگین موزون ۲۶۰ هزار و ۷۹۶ ریال بدون ارزش افزوده معامله شد که نسبت به تاریخ سوم مرداد ماه ۱۴۰۳ کاهشی در حدود ۳۰ تومانی داشت. البته که تنها ۱۰ درصد از کل سبدها معامله شد که حدود ۶۵ درصد حجم معامله شده به صورت نقدی – ال سی (بخشی از مبلغ تسویه نقدی و بخشی دیگر ال سی بوده است) بوده است.قیمت میلگرد در بازار آزاد نیز به میانگین ۲۹۳۰۰۰ ریال رسیده است که نسبت به هفته گذشته سه و نیم درصد رشد داشته است ولی علی رغم این رشد قیمت، حجم معاملات چشمگیر نبوده است.

در #شمش_فولادی نیز در بورس کالای تاریخ ۸ مرداد ۱۴۰۳ با کاهش حدودی ۴۵۰ تومانی یعنی 1.9 درصد نسبت به تاریخ یکم مرداد ۱۴۰۳ مواجه بوده‌ایم. قیمت میانگین موزون ۲۲۶ ۱۲۴۷ ریال برای ۵۱۵۰۰ کیلوگرم که تنها ۱۴.۴ درصد از وزن معامله شده به صورت نقدی ال سی و ال سی صورت گرفته است.

🔻سنگ آهن:
در بازار واردات چین، #سنگ_آهن خلوص 62 درصد هفته گذشته بهبود داشت و از کمتر از 100 دلار به نزدیکی 104 دلار رسید. موجودی سنگ آهن بنادر چین کمتر شد و فشارها بر توازن #عرضه و #تقاضا کاهش یافت. از طرفی افت قیمت های هفته قبل به افزایش تمایل به خرید کمک کرد.

🔻قراضه:
بازار واردات #قراضه_ترکیه هفته گذشته فعالیت چندانی نداشت و متوسط قیمت قراضه سنگین 20-80 تا 2.5 دلار افت داشته 386 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن از 325 دلار هر تن فوب به 333 دلار رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز یک دلار افت داشته 375 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

🔻بیلت:
هفته گذشته #بیلت_صادراتی_فوب_دریای_سیاه 5 دلار افت داشته 480 دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار داخلی چین قیمت بیلت با 2 دلار افت قیمت هفتگی به 437 دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی به چین نیز هفته گذشته یک دلار ارزان تر شده 381 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت 5 دلار افت داشته 480 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. در #ترکیه نیز هفته گذشته میانگین قیمت #بیلت_وارداتی از 505 دلار به 500 دلار هر تن سی اف آر کاهش داشت.

🔻مقاطع:
قیمت #میلگرد_صادراتی_چین هفته گذشته 2 دلار افت داشته به 487 دلار هر تن فوب رسید. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز با 5 دلار افت به 575 دلار هر تن فوب رسید. همچنین هفته گذشته در #جنوب_شرق_آسیا میلگرد وارداتی 2 دلار ارزان تر شده 497 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. در بازار داخلی امریکا میلگرد در 750 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی #اروپا نیز میلگرد در 615 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت.

🔻ورق:
هفته گذشته میلادی #ورق_گرم_صادراتی_فوب_دریای_سیاه 535 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین با 7 دلار کاهش 488 دلار هر تن فوب شنیده شد. در جنوب شرق آسیا میانگین قیمت ورق گرم وارداتی 7 دلار افت داشته 496 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
قابل ذکر است در بازار داخلی #اروپا ورق گرم 15 یورو کاهش هفتگی داشته به 615 یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار داخلی #امریکا نیز ورق گرم با 15 دلار رشد 665 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.

🔹جمع بندی بازار جهانی :
روند قیمت ها در بازار جهانی برای #نفت، #سنگ_آهن و #فولاد_میانی #نزولی است علت آنهم افت تقاضای جهانی است. روز جمعه ریزش شدید بورس های جهانی که در طول 8 سال گذشته بی سابقه بوده است بازارها را به کما برد. ترمیم این شکستگی زمان می برد مسئله درگیری #ایران_و_اسرائیل همه سرمایه گذاری ها را تحت شعاع خود قرار داده است. اگر این بحران مدیریت نشود مشخص نیست که اقتصاد دنیا به کدام سمت خواهد رفت بخصوص آنکه منطقه خاورمیانه امروز دیگر به عنوان عرضه کننده نفت شناخته نمی شود، بلکه بعنوان یک هاب سرمایه روی آن برنامه ریزی می گردد. طرح هایی که برای پروژه های شهر سازی، #فولاد_و_پتروشیمی در منطقه تعریف شده همراه با تراکم سرمایه در این منطقه قدرت تاثیر گذاری زیادی در اقتصاد دنیا دارد. چنانچه جنگ ادامه پیدا کند احتمال گسترش آن به بقیه منطقه می رود در نتیجه تمامی این طرح ها بهم خواهد ریخت. طبعاً برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها مجدداً باید بررسی شود که اینها زمان بر است. تا زمانی که فتنه افکنی اسرائیل برطرف نشود شرایط بی ثبات ادامه خواهد داشت. در حالیکه فولاد احتیاج به ثبات بازارها دارد و در شرایطی که بازارها به بی ثباتی می روند مصرف فولاد کاهش می یابد و تقاضای احتیاطی بخصوص در بخش #طلا جایگزین آن می گردد …. این روزها روزهای فولاد نیست.

🔹جمع بندی بازار داخلی:
در شرایط فعلی قطعی #برق ضمن آنکه برای تولید یک فاجعه است اما در کنار خود می تواند موهبتی باشد که بازار را #کنترل می کند.محققاً دولت پس از استقرار خود به دنبال بازگشایی صادرات خواهد رفت چرا که توقف صادرات از یک طرف به #منابع_ارزی کشور لطمه وارد می کند و از طرف دیگر باعث ناترازی بیشتر بودجه می گردد. بنا به آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضریب بهره برداری در سال 1402 به 65 درصد رسیده است و با قطعی برق در سال 1403 شاید این ضریب به زیر 50 درصد نزول کند. صنعت فولاد تنها در تعادل بودجه و نرخ ارز موثر نیست بلکه به لحاظ وسعت خود تامین کننده بسیاری از هرینه های دیگر بخصوص در بخش درمان و آموزش با توجه به معافیت های مالیاتی می باشد. بنابراین توقف این صنعت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم در بسیاری از بخش ها خواهد داشت. در تحلیل کوتاهتر با توجه به در پیش بودن اربعین و عدم استقرار دولت #تقاضا همچنان پایین خواهد ماند و قطعی برق عامل ثبات بازار .در کل روند تغییرات و کمبود کالا در بازار رشد قیمت را در بازار ایجاد کرده است و ممکن است با اخبار سیاسی و قیمت دلار نیز دستخوش تغییر شود اما از طرفی #کمبود_تقاضا و #نقدینگی ممکن است این قیمت‌ها را تغییر دهد و رقابت منفی ایجاد کند و در کل با توجه به اتفاقات لحظه‌ای ممکن است نوساناتی داشته باشد. همچنین کمبود نقدینگی در بازار باعث شده تا رکود به صورت عمده به چشم بیاید.ممکن است در صورت عدم ثبات در قیمت‌ها و موجودی‌های بازار باعث می‌شود خریدار نهایی خریدهای خود رابه تعویق بیندازد.

kiansharghTelegram 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *