دلار از هفته گذشته از عدد 59900 تومان به حدود 59550 تومان رسیده است.
همانطور که مشاهده شد در بازار ثبات نسبی حاکم بود و نیز تغییرات در قیمتها بوجود نیامد. شرایط بازار نیز باکمک سبد های LC  معاملاتی صورت گرفته است. در هفته گذشته فاصله بین #میلگرد و #شمش به حدود 16 درصد رسید که این فاصله در هفته گذشته حدود 18 درصد بوده است.
🔹بورس کالا:
در معاملات بورس کالا در تاریخ 7 شهریور ماه 1403 قیمت میانگین موزون 264396 ربال (بدون ارزش افزوده) را ثبت کرد که نسبت به هفته گذشته 1403/5/31 1.71 درصد یعنی 4575 ریال افزایش داشته است. این در حالی است که تنها 18.1 درصد از کل سبدها عرضه شده فروش انجام شد که اکثر سبدها به صورت LC  بوده است.
🔻شمش:
شمش فولادی نیز در معاملات بورس کالا در تاریخ 6 شهریور 1403 با میانگین 224946 ریال (بدون ارزش افزوده) معامله شد. میزان 65 درصد از کل سبدها مورد استقبال قرار گرفت. قیمت میانگین موزون نسبت به معاملات قبلی 1420 ریال 0.8 درصد کاهش داشته است.
🔻آهن اسفنجی:
معاملات بورس کالای آهن اسفنجی در تاریخ 3 شهریور 1403 افزایش 1188 ریال که با قیمت میانگین موزون 120084 ریال تنها 33.4 درصد معامله انجام شد.

در کل با توجه به تعطیلات هفته جاری که بازار را به حالت نیمه تعطیل در آورده است پیش بینی می شود همانند هفته گذشته با ثبات نسبی شاهد خواهیم بود.البته که هنوز کاهش محدودیت های انرژی که تولید کارخانه ها را با مشکل مواجه کرده بود هنوز برطرف نشده است اما انتظار میرود رفته رفته به روال طبیعی برگشت داشته باشدو همانطور که در معاملات شمش دیده شد احتمال کاهش قیمت وجود دارد که در صورت بدون تغییر ماندن عوامل دیگر احتمال آن می رود این کاهش در سایر محصولات فولادی نیز شاهد باشیم.
🔹بازار جهانی:
🔻سنگ آهن:
در بازار واردات چین، سنگ آهن خلوص 62 درصد هفته گذشته ابتدا از 96 دلار یک هفته قبل خود را به بالای 100 دلار رساند و در  طول هفته نوساناتی جزیی داشت. پایان هفته نیز 100.25 دلار هر تن خشک سی اف آر #چین ثبت شد. با توجه به رکود تقاضای فولاد در چین بعید است تولید آن در هفته های آتی نیز رشد چشمگیر داشته باشد از این رو چشم انداز بازار سنگ آهن نیز مطلوب نیست.
🔻قراضه:
بازار واردات #قراضه_ترکیه هفته گذشته با بهبود انتظارات بخش تقاضا در سپتامبر بهبودهایی داشته و متوسط قیمت قراضه سنگین 20-80  با 4 دلار رشد به 364 دلار هر تن سی اف آر رسید. جو بازار مثبت شده و انتظار می رود خرید ها در هفته جاری بهبود یابد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نزولی بوده از 322 دلار به 304 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در #شرق_آسیا نیز 5 دلار افت داشته 354 دلار هر تن سی اف آر  ثبت شد.
🔻بیلت:
هفته گذشته میانگین قیمت بیلت صادراتی #فوب_دریای_سیاه 5 دلار افت داشته 470 دلار  هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی چین قیمت بیلت 12 دلار بهبود داشته به 418 دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی به چین نیز هفته گذشته 14 دلار  بالا رفته 375  دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت 5 دلار بهبود داشته 466 دلار هر تن سی اف آر بود. در #ترکیه نیز هفته گذشته میانگین قیمت بیلت وارداتی در 497.5 دلار هر تن سی اف آر  در ثبات باقی ماند.
🔻مقاطع:
قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته با 7 دلار بهبود به 469 دلار هر تن فوب رسید. قیمت #میلگرد_صادراتی_ترکیه نیز  با بهبود بازار قراضه 7 دلار بهبود داشته به 576 دلار هر تن فوب افزایش داشت. همچنین هفته گذشته در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی یک دلار بالا رفته 480 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
از طرفی در بازار داخلی امریکا میلگرد در 750 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی #اروپا نیز میلگرد از  615 یورو به 620 یورو هر تن درب کارخانه رسید.
🔻ورق:
هفته گذشته میلادی #ورق_گرم صادراتی فوب دریای سیاه 5 دلار ارزان تر شده 490 دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین 8 دلار رشد داشته به 471 دلار هر تن فوب رسید.  در جنوب شرق آسیا میانگین قیمت ورق گرم وارداتی از 466 دلار  به حدود 470 دلار هر تن سی اف آر رشد داشت.
قابل ذکر است در بازار داخلی اروپا ورق گرم 5 یورو افت داشته 590 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم 690 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.
🔹تحلیل هفته بازار جهانی
بازار جهانی نشانه جدی از تغییر ندارد قیمت سنگ آهن کمی بهتر شد همینطور #قراضه، ولی این بهبود ناشی از آن است که قیمت ها به کف خود رسیده بود و می بایست برمی گشت، ولی افزایش محدود و در حد چند دلار بود، جنگ در #غزه به کرانه باختری کشیده و دنیا هم خسته از جنایات اسراییل، منطقه را به حال خود رها کرده تا #اسراییل شاید در باتلاقی که درست کرده فرو رود. رشد اقتصادی چین روند #نزولی دارد فولاد سازان چینی بعد از سرازیر کردن موجودی های خود به دنبال کاهش تولید هستند، جهان در انتظار اتفاقاتی است یا در #اوکراین یا #خاورمیانه.
🔹بازار داخلی
قطعی برق عرضه و تقاضا را به شدت خسته کرده، تولید بزرگترین قربانی بی برنامگی کسانی است که فقط شعار دادند و هنوز دست بردار نیستند، اگر برای افزایش تولید برق اقدام شود حداقل سه سال زمان لازم است. در سه سال نیاز هر ساله حداقل ده درصد افزایش می یابد، در این مدت نیروگاه ها که عمرشان سرآمده از توان شان کاسته می شود، آنها نیاز به تعمیر و اورهال دارند در نتیجه شرایط سال آینده حادتر خواهد شد. گرما و فصل عزاداری سالار شهیدان اباعبداله الحسین حداقل تا ده سال آینده همراه هستند اگر #ماینری در کار نباشد و #صادرات_برق هم برداشته شود باز کسری تولید خواهد بود، تنها راه حل واردات برق است که به کسری بودجه بیشتر منتهی می گردد.
اما در بازار آهن، اگر برق به حال طبیعی برگردد نوردکارها به خرید شمش روی می‌آورند، تقاضای شمش باعث افزایش نیاز به #اسفنجی و #گندله و به دنبال آن #کنسانتره و #سنگ_آهن خواهد شد، قیمت #میلگرد به علت کشش پذیر بودن #عرضه و #تقاضا بسرعت واکنش نشان می دهد اما هرچه بالاتر می رویم بخصوص در بخش #معدن این کشش پذیری وجود ندارد و طبعاً قیمت ها به سادگی پایین نخواهد آمد. یک مطلب را نباید فراموش کرد و آن فشار تولید کنندگان برای صادرات است تا عقب افتادگی خود را جبران کنند. نیاز ارزی هم به این مطلب کمک می کند. عامل دیگر مساله گاز است که از آبان رخ خواهد نمود و تولید برق و اسفنجی را دوباره بهم خواهد ریخت.
مساله اقتصاد ایران تحریم ها نیست بلکه مدیریت اقتصاد است، اگر امروز تحریم ها برداشته شود هم این مدیریت مشکل دارد چون بی برنامه است. امروز بیش از یک میلیون مشترک در اروپا در انرژی خودکفا هستند ولی در کشور ما هیچ برنامه جدی برای آن نیست. دولت شرایطی را به ارث برده که شاید با برنامه و مدیریتی مثل چین بتواند آن را هضم کند. تصویر سه ماه آینده ثبات یا کاهش محدود قیمت میلگرد و شمش و افزایش قیمت اسفنجی، گندله و کنسانتره است پس از آن اگر مشکل #گاز مدیریت نشود مساله افزایش قیمت در میلگرد و شمش دیده خواهد شد. فعلا باید دعا کرد که ارز تغییر نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *