در صورت پاسخ جنگی ایران به اسرائیل و حمله به این کشور، سرمایه گذاران در مورد عواقب بالقوه این جنگ بر روی کالاها از جمله نفت، طلا و فولاد گمانه زنی کرده اند. به طور کلی نحوه واکنش و زمان آن بسیار بر روی واکنش بازارها موثر است.

در آخرین اقدام تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل در روز شنبه ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین ۱۴۰۳)، ایران ۳۰۰ پهپاد و موشک هوایی را به سمت اسرائیل پرتاب کرد. این حادثه ابتدا نگرانی‌هایی را در مورد تشدید تنش‌ها در ایران و خاورمیانه ایجاد کرد اما اعلام شد ۹۹ درصد این پهپادها خنثی شده اند و سطح خسارت ناچیز بوده است. از طرفی، شنیده شد که کاخ سفید به وضوح با هرگونه حمله تلافی جویانه اسرائیل علیه ایران، با هدف جلوگیری از تشدید بیشتر به یک جنگ منطقه ای مخالفت کرده است. با این حال، کابینه جنگ اسرائیل همچنان در مورد چگونگی و زمان واکنش اختلاف نظر دارد، وضعیتی که لایه‌هایی از عدم قطعیت را به یک وضعیت از قبل متزلزل تبدیل میکند.

پس از آن، اسرائیل در یک اقدامی دیگر، در خاک ایران رئیس دفتر حماس، اسماعیل هنیه را به شهادت رساند. با این اقدام به نظر میرسد که تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه همچنان ادامه دارد و خطرات بالقوه‌ای را برای بازارهای جهانی کالا ایجاد می‌کند.

برای اینکه اثر جنگ بر بازار فولاد را بهتر درک کنید، بهتر است در نظر داشته باشید که تورم و طلا دو اهرم فشار بر قیمت فلزات و فولاد هستند. پیش بینی و درک چگونگی واکنش این دو اهرم فشار به شما یک پیش بینی بهتر در مورد عکس العمل بازار فولاد و قیمت میلگرد امروز خواهد داد.

شوک های وارد شده به بازار کامودیتی ها ( بازار های کالایی جهان)

رویدادهای ژئوپلیتیک معمولاً تأثیر پایداری بر بازده سهام با ارزش بالا یا قیمت کالاها در سطح جهانی ندارند، اما می‌توانند عمیقاً بر بازارهای محلی تأثیر بگذارند. این نشان می‌دهد که در حالی که بازارهای جهانی ممکن است شوک‌ها را در طول زمان جذب کنند، اما در حوزه ای که بیشترن درگیری را متحمل می‌شود، از جمله تولید فولاد در ایران، می‌توانند نوسانات کوتاه‌مدت قابل توجهی را تجربه کنند.

حمله ایران به اسرائیل چه تاثیری بر قیمت طلا دارد؟

نا امنی های سیاسی یا همان ژئوپلیتیک معمولاً سرمایه گذاران را به سمت دارایی های امن مانند طلا سوق می دهد و قیمت ها را بالاتر می برد. پس از فوت رئیس جمهور ایران در تاریخ ۳۰ اردیبهشت، قیمت طلا در روزهای بعد آن به بالاترین حد نسبت به یکسال گذشته خود رسید و شمش طلا تا ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۲۴۴۰.۵۹ دلار در هر اونس رسید. شکل ذیل را برای قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ببینید.

 

حمله به اسرائیل چه تاثیری بر بورس و سهام دارد؟

به طور کلی، طلا و سهام رابطه معکوس دارند. این بدان معناست که با افزایش قیمت طلا، قیمت ها در بازار سهام کاهش می یابد و بالعکس. از نظر تاریخی نیز مشاهده شده است که وقتی بازار سهام بدبینانه ترین حالت را دارد، طلا عملکرد بسیار خوبی را طی میکند.

مطالعات نشان می‌دهد که با افزایش احتمال وقوع جنگ در مرحله قبل از جنگ، قیمت‌های سهام کاهش می‌یابند (تعجبی وجود ندارد)، اما به طور متناقضی، شروع جنگ باعث افزایش آنها می‌شود. از سوی دیگر، هنگامی که یک جنگ به طور غیرمنتظره و بدون مقدمه آغاز می شود، قیمت سهام به جای افزایش تمایل به کاهش دارد. پس همه چیز بستگی به این دارد که نوع واکنش ایران به اسرائیل چگونه خواهد بود.

حمله به اسرائیل چه تاثیری بر بازار هایی مثل نفت و فولاد دارد؟

این جنگ می تواند به افزایش قابل توجه قیمت نفت منجر شود. هنگامی که قیمت نفت افزایش می یابد، می تواند به احساسات سرمایه گذاران در بازارهای دیگر مانند فولاد آسیب برساند. زیرا افزایش قیمت نفت می تواند منجر به تورم و کاهش رشد اقتصادی شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *