همانطور که در هفته پیش انتظار داشتیم بازار شاهد ثبات و نوسانات در قیمت‌های مقاطع بود قیمت میلگرد سایزهای ۱۴ الی ۳۲ تحویل درب کارخانه به میانگین ۲۹۱۵۰ تومان رسید. این عدد نسبت به هفته گذشته کاهشی در حدود ۵۰ تومانی داشت روند بازار نشان داده مهمتر از قیمت دلار میزان تقاضاهای بازار و روند اخبارهای سیاسی می‌باشد. قیمت دلار نیز از هفته گذشته از عدد ۶۳۶۰۰ تومان به ۶۳۹۰۰ تومان رسید.

🔹بورس کالا

🔻میلگرد:
در معاملات بورس کالا واقع در تاریخ ۲۵ مهر ماه میلگرد با افزایش ۹,۹۸۹ ریال به قیمت میانگین موزون ۲۶۹,۶۳۶ ریال رسید. از مجموع ۱۷۶,۴۳۳ تن میلگرد عرضه شده از سایز ۱۴ الی ۳۲ تنها ۱۶,۶۴۳ تن یعنی ۹.۴% مورد معامله قرار گرفت.
🔻شمش:
شمش فولادی نیز در معاملات بورس کالا در روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه با قیمت میانگین ۲۲۴,۰۱۸ ریال بدون احتساب ارزش افزوده مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته افزایش ۱۲۹۹ ریالی داشته است در مجموع ۷۰.۲% از حجم کل شمش‌های فولادی 5SP یعنی ۱۶۳,675 تن مورد معامله قرار گرفت.

🔹بازار جهانی

🔻آهن اسفنجی:
در معاملات بورس کالای آهن اسفنجی در تاریخ ۲۱ مهر ماه نیز قیمت میانگین موزون ۱۲۶,۲۶۱ ریال ثبت شد که نسبت به هفته گذشته خود کاهش ۸۸۷ ریالی یعنی 0.7% داشته است.

🔻سنگ آهن:
در بازار واردات چین، سنگ آهن خلوص 62 درصد هفته گذشته از حدود 106 دلار به کمتر از 100 دلار رسید و بیشترین افت قیمت چند ماه اخیر را تجربه کرد. آخرین اطلاعیه وزارت مسکن چین مبنی بر این که دولت قصد دارد تا پایان سال 2024 لیست پروژه های مسکن واجد شرایط تامین مالی را افزایش دهد و وام بانکی برای چنین پروژه هایی را به 4 تریلیون یوان (تقریبا 561.7 میلیارد دلار) افزایش دهد انتظارات بازار را تامین نکرد از این رو چنین افت قیمتی مشاهده شد. البته بازار تا آخر هفته کمی بهبود یافته به 101.15 دلار هر تن سی اف آر رسید.

🔻قراضه:
در بازار واردات قراضه ترکیه هفته گذشته متوسط قیمت قراضه سنگین 20-80 از 387 دلار به 372 دلار هر تن سی اف آر کاهش داشت. علت افت قیمت این بود که در واقع بازار دلیلی منطقی برای رشد قیمت هفته قبل پیدا نکرد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن تا 12 دلار افت داشته به حدود 294 دلار هر تن فوب رسید تا بحشی از رشد قیمت هفته قبل تصحیح شود. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در 361 دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت.

🔻بیلت:
هفته گذشته میانگین قیمت بیلت صادراتی فوب دریای سیاه کمی تصحیح شد و از حدود 489 دلار به 480 دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار داخلی بیلت چین افت بازار مواد اولیه موجب شد قیمت از 453 دلار هفته قبل به 432 دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی به چین نیز هفته گذشته از 407 دلار به 388 دلار هر تن سی اف آر رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت 9 دلار افت داشته 482 دلار هر تن سی اف آر بود. در ترکیه
نیز هفته گذشته میانگین قیمت بیلت وارداتی تا 40 دلار افت داشته به 505 دلار هر تن سی اف آر رسید.

🔻مقاطع:
قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته 2 دلار افت داشته به 513 دلار هر تن فوب رسید. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه 1 دلار ارزان تر شده 595 دلار هر تن فوب ثبت شد. همچنین هفته گذشته در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی از 525 دلار به 523 دلار هر تن سی اف آر کاهش داشت.
از طرفی در بازار داخلی امریکا میلگرد در 725 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 5 یورو ارزان تر شده 600 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.

🔹تحلیل هفته
🔻بازار جهانی
در بازارهای جهانی تاثیر تغییرات چین روی سنگ آهن، قراضه و شمش دیده می‌شود ولی بهبود قیمت ها نه زیاد است نه محکم، دولت چین بالاخره در مورد ۵۶۰ میلیارد دلار شرکت‌های ساختمانی موضع گرفت وتصمیم گرفت آنها را به عقب بیاندازد ظاهراً چینی ها دست به اقدام زده اند، این در حالی است که قیمت نفت نشان از افزایش ندارد و سردرگمی در بازارهای جهانی ادامه دارد. باید نرخ بهره در اروپا تغییر کند ولی مشکل اصلی در خاورمیانه است که هنوز ادامه دارد، سرمایه گذاری عرب ها در هوش مصنوعی است که نیازی به آهن ندارد باید منتظر اتمام جنگ و شروع بازسازی بود.
🔻بازار داخلی
بازار در سردرگمی است و آنهم در شرایطی که کمبود پول هر روز بیشتر محسوس است فعلاً بازار ترجیح می‌دهد سیاست صبر و انتظار در پیش بگیرد، خبرها از بودجه سال آینده مبهم است به نظر می رسد این بودجه تغییرات جدی را نوید می دهد، هر چه باشد اوضاع بر این منوال نمی تواند ادامه یابد، بحث مشکل گاز هر روز جدی تر می شود کمبود گاز روی تولید آهن اسفنجی و برق تاثیر می گذارد، به همین دلیل تولید کنندگان شمش تولید را تا حد ممکن افزایش داده اند، آنها تلاش می‌کنند صادرات را تا حد ممکن بالا ببرند و بازار داخل را کنترل کنند، ضعف تقاضای میلگرد اجازه افزایش جدی را به قیمت شمش نمی دهد، در حال حاضر برای هفته های پیش رو نباید انتظار زیادی داشت، تقاضا و تولید هر دو به کف رسیده‌ اند انبارها خالی است و تولید  رغبتی به افزایش ندارد این شرایط برای مدت طولانی پایدار نیست باید چند هفته ای صبر کرد. یا باید تقاضا افزایش یابد یا تولید کاهش.
همانطور که در بازار جهانی قیمت سنگ آهن کاهش داشته و از طرفی نیز در جریان اتفاقات سیاسی و نظامی منطقه و افزایش نرخ دلار انتظار می‌رود افزایش نرخ در میان مدت داشته باشیم. کما اینکه روند صادرات نیز بهبود داشته است اما همچنان میزان تقاضای بازار نسبت به انباشت محصولات فولادی کمتر است و این در حال حاضر مانع رشد قیمت‌ها خواهد شد.
 پیش بینی می‌شود در بازار ثبات قیمت با کمی نوسانات را شاهد باشیم. تغییرات نرخ دلار و عدم تراز تولید و مصرف داخل و مشکل نقدینگی این روزهای بازار ممکن است در برهه‌هایی نیز باعث قفل شدن بازار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *