ورق سیاه ST37 – A283 (ورق فولاد)

از جمله گرید های پر کاربرد فولادی می باشد که در زمینه های مختلفی همچون ساختمان سازی استفاده می شود. ورق A283 کربن کمتری نسبت به ورق های سیاه دیگر دارد. عمده کاربردهای این ورق، ساخت مخزن، تانکر و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و …می باشد. عموما این دو گرید ورق ها با توجه به نزدیکی آلیاژ امکان جایگزینی به جای یکدیگر را دارد. از طرفی نیز، ورق های A283 با گرید C در بازار ایران عموما وجود دارد.

تفاوت ورق A283 و ST37

به صورت کلی ورق ST37 جزو دسته فولاد ها با گرید ساده(غیر آلیاژی) محصوب می شود در حالی که ورق A283 جزو فولاد ها آلیاژی می باشد. میزان کربن موجود در ST37 کمتر از A283 کمتر می باشد. درصد کربن کمتر باعث بهبود جوش پذیری و انعطاف پذیری می شود از طرفی نیز میزان سختی کالا و مقاومت کلا نسبت به ضربه کمتر می شود.

کاربرد ورق ST37: کشتی‌ سازی، مخزن سازی، ماشین‌ سازی، قطعه‌ سازی، پل‌ سازی، راه‌ سازی، تولید لوله و پروفیل صنعتی

کاربرد ورق A283: ساخت در و پنجره، ساخت انواع تانکر، ساخت انواع مخازن، خودروسازی، ساخت پروفیل، صفحه‌ ستون، صنعت ساختمان‌سازی، ساخت نبشی و ناودانی، پانچ ورق و صفحات مشبک، ساخت دستگاه‌های صنعتی

ورق St52

ورق ST52 از جمله ورق های فولادی کم کربن به حساب می آید. به صورت کلی درصد کربن این دسته از ورق ها در حدود 0.21 درصد می باشد که عموما برای قسمت هایی کاربرد دارد که مقاومت بالا تری نیاز دارند.از جمله عناصر دیگری که نسبت به دیگر فولاد ها در این گرید از فولاد موجود می باشد می توان به منگنز و سیسیسیوم بیشتر اشاره کرد.نسبت به ورق های فولادی st37(A283) درصد کربن بیشتری دارد و در نتیجه انعطاف پذیری کمتر و سختی بیشتری دارد. عناصری چون منگنز و سیلیسیم در ورق ST52 باعث شده این ورق از استحکام و ارتجاع بالاتری، سختی سطح و در عین حال استحکام کششی بالا و میزان جوش پذیری قابل قبولی برخوردار باشد.
کاربرد ورق ST52: ساخت سازه‌های فلزی ( به دلیل قابلیت جوش‌پذیری خوب)، ساخت مخازن تحت‌فشار، ساخت‌وسازهای عمرانی و مهندسی، سازه‌های زیرزمینی، سازه‌های پل، سازه‌های دریایی و کشتی سازی، ساخت انواع کانتینر، ساخت خودرو و ماشین‌سازی، ساخت جرثقیل‌ها، اجزای پلت فرم‌ها، تجهیزات بالابر، برخی توربین‌ها

ورق A516

ورق آلیاژ (alloy carbon steel plate A516 ) A516 در دسته ورق ها فولادی آلیاژی هست که کاربرد اصلی آنها در ساخت مخازن که نیاز به سختی بالایی دارند.
این گروه از ورق های فولاد آلیاژی که حاوی عناصر می باشد که خواصی را به ورق می دهد.
برای مثال وجود عنصر کروم cr باعث بالا رفتن مقاومت ورق آلیاژی A516 در برابر خردگی می شود و نیز وجود عنصر مولیبدن و نیکل باعث بهبود خواص مکانیکی فولاد آلیاژی از قبیل تنش، کشش و غیره می شود.
فولاد آلیاژی A516 و نیز ورق آلیاژی A516 قابلیت تحمل دمای بالا را دارا می باشد. ورق های آلیاژی در بازار با چهار گرید 50، 60، 65، 70 در بازار موجود شد.
کاربرد ورق A516: مخازن تحت فشار ، مبدل های حرارتی ، برج های تقطیر بویلر ها و غیره که نیاز به تحمل دمای بالا را دارند کاربرد دارند.
ورق آهن سیاه A36 (ورق دریایی)
ورق فولادی A36 از خانواده ی ورق های دریایی است و با توجه به آلیاژ هایی(مس، سیلیکون، سولفور، فسفر، منگنز، کربن) که در این فولاد وجود دارد که باعث می شود ورق مقاومتی ویژه در مقابل املاح و آب شور دریاها از خود نشان دهد.در ساخت این فولاد عملیات هایی در طی فرایند تولید انجام می شود که بتواند در مقاوت لازم دست پیدا کند. از جمله این عملیات ها می توان به عملیات اکسیدان زدایی و عملیات ویژه ی کنترل سایز و شکل محصول و همینطور توزیع و یک دست سازی اکسید و منگنز در فولاد نام برد.
کاربرد ورق:A36 صنایع دریایی، شناورسازی، اسکله سازی، ساخت قطعات مختلف فلزی، در تعمیرات کشتی ها و شناورهای فلزی، سازه های صنعتی و تجاری در ارتباط با دریا و موارد مشابه نیز کاربرد دارد و در قالب های متنوعی از جمله؛ صفحات، میلگرد و ورق نیز تولید می شود.
انواع ورق های فولادی از نظر شکل ظاهری و ابعاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *