بررسی قیمت جهانی میلگرد فولادی

فولاد جهانی

با توجه به داده های منتشر شده، قیمت جهانی میلگرد فولادی در هفته اول آوریل ۲۰۲۴ در اکثر کشورها از جمله ترکیه و ایالات متحده به روند نزولی خود ادامه داد.

 

* بررسی قیمت جهانی میلگرد فولادی

 

به نقل از GMK، قیمت جهانی میلگرد فولادی در هفته منتهی به روز جمعه (۵ آوریل) در بیشتر مناطق اصلی کاهش یافت. بررسی ها نشان می دهد عامل منفی اصلی قیمت جهانی میلگرد فولادی، شرایط نامطلوب در بازار فولاد چین و تقاضای ضعیف در اکثر مناطق بوده است.

تصویر زیر قیمت میلگرد فولادی را در ایالات متحده امریکا، ترکیه و چین در هفته ۲۹ مارس تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ نشان می دهد.

* بررسی قیمت میلگرد فولادی در ترکیه

 

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۶ آوریل) اعلام کردند بازار داخلی میلگرد فولادی ترکیه در بازه زمانی ۲۹ مارس تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ در محدوده ۵۸۵ تا ۵۹۵ دلار در هر تن گزارش شد. این در حالی است که قیمت میلگرد فولادی در ترکیه در هفته منتهی به روز جمعه (۵ آوریل) نسبت به هفته قبل ۵ دلار در هر تن یا ۰.۸ درصد افت داشته است.

بررسی ها نشان می دهد در ماه مارس ۲۰۲۴ قیمت میلگرد فولادی در ترکیه از ۵۹۵ دلار در هر تن به ۶۰۰ دلار در هر تن افزایش یافت. به طور کلی در طول ماه مارس قیمت میلگرد فولادی ترکیه با نوسان اندکی بین ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن ثابت بود. باید توجه داشت که در حال حاضر، قیمت میلگرد فولادی ۳.۲ درصد کمتر از حداکثر مقدار خود در سال ۲۰۲۴ است که برابر ۶۱۵ دلار در هر تن گزارش شده است.

در این میان معامله گران گزارش دادند قیمت میلگرد فولادی در ترکیه از ابتدای سال ۲۰۲۴ نوسان چندانی نداشته است، زیرا تقاضا برای محصولات فولادی در میان شرایط نامطلوب در بازار جهانی فولاد، به‌ ویژه در چین و عدم اطمینان اقتصاد کلان، محدود بوده است.

به نقل از برخی تاجران، خریداران خرید میلگرد فولادی را به تعویق می اندازند زیرا چشم انداز بازار را نمی بینند و سعی می کنند این محصولات را با مناسب ترین قیمت تهیه کنند. بررسی ها نشان می دهد در کوتاه مدت، بازار هیچ سیگنال مثبتی از افزایش قیمت به جز تقاضای سرخورده مشاهده نمی کند.

همچنین تحلیل گران بازار گزارش دادند کاهش قیمت قراضه فولادی فشار مضاعفی بر بازار میلگرد فولادی ترکیه وارد می کند. بر این اساس، خریداران محصولات فولادی نورد شده سعی می کنند از فولادسازان تخفیف بگیرند، اما فولادسازان در مقابل این امر مقاومت می کنند و توضیح می دهند که با افزایش هزینه های نیروی کار و گرانی انرژی، فروش میلگرد فولادی با قیمت کمتر امکان پذیر نیست.

به نقل از برخی منابع خبری، در نیمه دوم ماه مارس ۲۰۲۴ فولادسازان مستقر در ترکیه به افزایش تقاضا برای میلگرد فولادی از اتحادیه اروپا در میان افزایش جزئی قیمت قراضه فولادی اشاره کردند، اما هیچ سفارشی برای حجم قابل توجهی از محصولات وجود نداشت. باید توجه داشت که در داخل کشور ترکیه، سفارشات دریافت شده برای محصولات فولادی ضعیف باقی ماندند زیرا نگرانی های کلان اقتصادی همچنان بر تصمیم مصرف کننده تاثیر می گذاشت.

فعالان بازار اعلام کردند تقاضا و فروش کلی در بازارهای داخلی و صادراتی با توجه به ظرفیت قابل توجه ترکیه که تنها ۵۳ تا ۵۵ درصد از آن استفاده می شود، برای کارخانه های ترکیه کافی نیست. باید توجه داشت که در عین حال، برخی از فعالان بازار افزایش قیمت ها را به دلیل انتظارات برای افزایش تعرفه های انرژی و کاهش لیر پس از انتخابات اواخر ماه مارس پیش بینی می کنند.

به نقل از چندین منبع خبری، با این حال، ممکن است چشم انداز مثبت در بازار محصولات فولادی ترکیه پس از اعلام اینکه ترکیه از ۹ آوریل سال جاری محدودیت هایی را برای صادرات طیف گسترده ای از محصولات به اسرائیل از جمله فولاد اعمال می کند، غیر قابل توجیه باشد.

در این میان معامله گران گزارش دادند اسرائیل بازار مهمی برای فولادسازان ترکیه به شمار می رود، اگرچه از زمان شروع جنگ در این کشور، عرضه محصولات فولادی در ترکیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

به نقل از برخی تاجران، در پایان فوریه ۲۰۲۴ شرکت‌ های فولادی ترکیه ۳۰.۳ هزار تن میلگرد فولادی به اسرائیل ارسال کردند. این در حالی است که میزان صادرات میلگرد فولادی از ترکیه به این کشور در فوریه ۲۰۲۴ حدود ۳۳.۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت داشته است.

بررسی ها نشان می دهد در سال ۲۰۲۳ ترکیه حدود ۷۲۶.۴۱ هزار تن میلگرد فولادی به اسرائیل ارسال کردند. این در حالی است که میزان صادرات میلگرد فولادی از ترکیه به اسرائیل در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۹.۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت داشته است. باید توجه داشت که میلگرد فولادی ارسال شده از ترکیه به اسرائیل در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۱.۴ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌ دهد.

 

* بررسی قیمت میلگرد فولادی در بازار اروپا

 

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۶ آوریل) اعلام کردند در بازار اروپا نیز قیمت میلگرد فولادی با نوسان اندکی همراه بود. به طور خاص، در شمال اروپا، قیمت میلگرد فولادی برای دوره ۲۹ مارس تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ در محدوده ۶۳۰ تا ۶۶۰ یورو در هر تن Ex-Works ثابت ماند.

بررسی ها نشان می دهد قیمت میلگرد فولادی در ایتالیا در دوره ۲۹ مارس تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ در محدوده ۵۴۰ تا ۵۶۰ یورو در هر تن Ex-Works بوده است. باید توجه داشت که قیمت میلگرد فولادی در ایتالیا بازه زمانی ذکر شده حدود ۱۰ یورو در هر تن یا ۱.۷ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت.

در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۱۶ آوریل) گزارش دادند از ۱۲ آوریل ۲۰۲۴، قیمت میلگرد فولادی ایتالیا به سطح قبلی یعنی ۵۴۰ تا ۵۷۰ یورو در هر تن بازگشت. بررسی ها نشان می دهد در ماه مارس ۲۰۲۴، قیمت میلگرد فولادی در اروپای شمالی ۱.۵ درصد و در ایتالیا ۵ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت.

به نقل از برخی منابع خبری، در ماه مارس ۲۰۲۴ جو منفی در بازار اتحادیه اروپا حاکم بود. باید توجه داشت که فعالیت در بازار محصولات فولادی پس از عید پاک به میزان قابل توجهی کاهش یافت. به عنوان مثال، در ایتالیا، باران شدید کار ساخت و ساز را کند کرد. به ویژه در پروژه های زیربنایی که توسط صندوق بازیابی ملی تأمین مالی می شد این تاثیر کاملا مشهود بوده است.

همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۶ آوریل) گزارش دادند بازار میلگرد فولادی فرانسه تقاضای ضعیفی را تجربه کرده است و حجم فروش این محصول در هفته اول آوریل ۲۰۲۴ بسیار ناچیز بوده است. بررسی ها نشان می دهد شرکت ‌های ساختمانی فقط تناژهای کوچک خریداری می ‌کنند و نشان می ‌دهند که هیچ پیش‌ بینی بیشتری ندارند.

به نقل از برخی تاجران، برخی از شرکت های ایتالیایی از تعلیق موقت تولید میلگرد فولادی خبر دادند، اما این امر منجر به تاخیر در تحویل یا کاهش عرضه میلگرد فولادی نشد.

بررسی ها نشان می دهد از آنجایی که انتظار می رود قیمت قراضه فولادی ثابت بماند، بعید است قیمت میلگرد فولادی بهبود یابد. باید توجه داشت که در هفته اول مارس ۲۰۲۴ فولادسازان مستقر در ایتالیا به دنبال افزایش قیمت میلگرد فولادی به میزان ۳۰ تا ۴۰ یورو در هر تن در میان رکود بازار هستند. اما طبق گفته منابع خبری این افزایش در قیمت میلگرد فولادی احتمالاً تنها تقاضا را در شرایط فعلی بدتر خواهد کرد.

 

* بررسی قیمت میلگرد فولادی در ایالات متحده امریکا

 

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۶ آوریل) اعلام کردند در آمریکای شمالی، طی ۲۹ مارس تا ۵ آوریل ۲۰۲۴، قیمت میلگرد فولادی در محدوده ۸۳۰ تا ۸۴۰ دلار در هر تن گزارش شد. بررسی ها نشان می دهد قیمت میلگرد فولادی در آمریکای شمالی در بازه زمانی ذکر شده حدود ۱۰ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل کاهش یافته است.

به نقل از برخی تاجران، قیمت میلگرد فولادی در آمریکای شمالی تا ۱۲ آوریل ۲۰۲۴ بدون تغییر باقی ماند. این در حالی است که در پایان مارس ۲۰۲۴، قیمت اعلام شده برای میلگرد فولادی این کشور حدود ۲.۳ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.

در این میان معامله گران گزارش دادند قیمت میلگرد فولادی در ایالات متحده در میان واردات ضعیف و همچنین افزایش فعالیت داخلی و تثبیت قیمت قراضه فولادی تثبیت شده است. در عین حال باید توجه داشت که فعالان بازار انتظارات روشنی در مورد پویایی بیشتر قیمت‌ قراضه فولادی در ماه آوریل ندارند، از این رو، منتظر هستند و تا روشن شدن وضعیت از خرید خودداری می ‌کنند.

به نقل از برخی منابع خبری، فعالان بازار معتقد هستند که افزایش قیمت ورق نورد گرم فولادی از قیمت قراضه فولادی حمایت می کند، اما اکثر شرکت کنندگان در افزایش قابل توجه قیمت ها تردید دارند.

همچنین تحلیل گران گزارش دادند تاکنون هیچ نشانه ‌ای از چیزی که بتواند قیمت میلگرد فولادی را در ایالات متحده امریکا بالا ببرد، هیچ احساس فوریت یا تغییرات ناگهانی وجود ندارد. باید توجه داشت که قیمت میلگرد فولادی در فوریه و مارس بسیار کند شروع شد و سپس به آرامی شروع به افزایش کرد. در ماه مارس هم قیمت میلگرد فولادی به آرامی شروع به افزایش کرد. بررسی ها نشان می دهد تقاضای نسبتا ضعیف و عرضه زیاد محیط ایده آلی برای افزایش قیمت نیست.

 

* بررسی قیمت میلگرد فولادی در چین

 

بررسی ها نشان می دهد قیمت میلگرد فولادی چین در هفته ۲۹ مارس تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ در محدوده ۴۵۹ تا ۴۶۳ دلار در هر تن گزارش شد. این در حالی است که قیمت میلگرد فولادی چین در زمان ذکر شده حدود ۶ دلار در هر تن یا ۱.۳ درصد نسبت به هفته قبل افت داشته است. باید توجه داشت که در ماه مارس ۲۰۲۴ قیمت میلگرد فولادی چین حدود ۹.۳ درصد و از ابتدای سال ۲۰۲۴ حدود ۱۶.۶ درصد افت داشته است.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۶ آوریل) اعلام کردند قیمت میلگرد فولادی چین به پایین ‌ترین سطح خود از آوریل ۲۰۲۰ رسیده است، علی‌رغم این واقعیت که فعالیت‌ های ساخت ‌و ساز در این کشور شروع شده است. باید توجه داشت که در میان پویایی منفی در بازار فولاد چین، تولید کنندگان محلی شروع به ارائه تخفیف برای محصولات و قیمت های پایین تر به مصرف کنندگان کرده اند، زیرا مازاد عرضه مانع از عملکرد عادی شرکت ها می شود.

به نقل از چندین منبع خبری، در عین حال شرکت های فولادی مستقر در چین تولید محصولات خود را در مقیاس بزرگ کاهش نمی دهند. باید توجه داشت که شرکت های فولادی مستقر در چین فقط برای مدت کوتاهی برای تعمیر و نگهداری متوقف شدند و با افزایش قیمت فولاد و افزایش حاشیه سود، به سرعت تولید را از سر گرفتند. بنابراین، مازاد عرضه در بازار فولاد چین همچنان باقی است.

در این میان معامله گران گزارش دادند اواخر سال ۲۰۲۳ زمزمه هایی مبنی بر الزام وزارت صنعت به کارخانه های فولادسازی چین برای کاهش فشار عرضه در بازار به گوش می رسید، اما کاهش واقعی تولید صورت نگرفته است.

به نقل از برخی تاجران، مدتی طول می کشد تا سیاست ‌های محرک تقاضا که توسط دولت مرکزی برای املاک، صنعت خودرو و پروژه‌ های زیرساختی کلیدی اعلام شده است، منجر به افزایش مصرف واقعی فولاد شود. بنابراین انتظار می ‌رود قیمت محصولات فولادی در چین در ماه آوریل به تضعیف خود ادامه دهد.

آندری گلوشچنکو، تحلیلگر مرکز GMK، اظهار کرد:

بر اساس گزارش آژانس های تحلیلی چین، چین شاهد کاهش ذخایر میلگرد فولادی است. علاوه بر این، در میان پویایی منفی طولانی مدت، برخی از خریداران از خرید خودداری می کنند و انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند. باید توجه داشت که ممکن است حداقل به طور موقت تقاضای سرکوب ‌شده در نهایت منجر به بهبودی در بازار میلگرد فولادی چین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *