۳ عامل در عقبگرد تقاضا در بازار مقاطع طویل فولادی نقش داشتند

میلگرد و کلاف

در حالی ظرف سومین هفته از اردیبهشت‌ ماه تنها ۲۴ هزار تن میلگرد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رفت که این برهه، زمان سنتی اوج‌گیری تقاضا برای این محصولات است.

 

* ۳ عامل در عقبگرد تقاضا در بازار مقاطع طویل فولادی نقش داشتند

 

رکود دامن‌گیر بازار مقاطع طویل فولادی ظرف سومین هفته از اردیبهشت ماه شد؛ این در حالی است که به شکل معمول این فصل زمان رونق فصلی این بازار بود. با این وجود رکود ۳ ساله حاکم بر بخش ساخت‌وساز؛ انباشت میزان قابل توجهی مقاطع طویل فولادی در انبار تجار و عرضه آن با نرخی کمتر از قیمت پایه این محصولات و کاهش تقاضای سرمایه‌ای در این بازار باعث شد تا ظرف روز ۱۹ اردیبهشت ماه تنها ۹ درصد میلگرد فولادی عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شود. رکود سنگین حاکم بر معاملات میلگرد بورسی می‌تواند نوردکاران را در استمرار تولید با چالش جدی مواجه کند. در این شرایط تسهیل شرایط صادرات برای تولیدکننده و تاجر و کاهش قیمت پایه متناسب با شرایط بازار از میانه زنجیره فولاد از آهن‌اسفنجی تا محصول نهایی می‌تواند به رفع چالش فعلی کمک کند.

ظرف روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه بالغ بر ۲۶۷ هزار تن میلگرد فولادی با قیمت پایه‌ای در بازه ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۱۱۹ تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۳۵ هزار و ۴۶۹ تن به ثبت رسید و در نهایت تنها ۲۴ هزار تن میلگرد از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب در این روز تنها ۹ درصد عرضه‌ها با میانگین قیمت ۲۴ هزار و ۵۸۰ تومان به فروش رفت.

 

* خداحافظی رینگ مقاطع با تقاضای سنتی

 

در حالی ظرف سومین هفته از اردیبهشت‌ماه تنها ۲۴ هزار تن میلگرد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رفت که این برهه، زمان سنتی اوج‌گیری تقاضا برای این محصولات است. به شکل معمول با آغاز فصل بهار و اتمام فصل بارندگی در کشور بر فعالیت ساخت‌وساز افزوده می‌شود و این موضوع در وهله ابتدایی رشد تقاضا و در ادامه افزایش بهای مقاطع طویل فولادی را در پی دارد اما بررسی داده‌های فروش میلگرد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از ابتدای سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که امسال خبری از تقاضای فصلی در بازار میلگرد نبوده و به شکل مستمر و هفتگی نیز از حجم معاملات مقاطع طویل فولادی در این بازار کاسته شده به‌نحوی که ظرف سومین هفته از اردیبهشت ماه تنها ۹ درصد میلگرد عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. رکود سنگین حاکم بر بخش ساخت‌وساز کشور، باعث شده تا خبری از تقاضای فصلی در این بازار نباشد و کاهش فعالیت‌های ساختمانی در کاهش حجم فروش میلگرد مشهود است.

 

* بازار آزاد مقاطع رقیب عرضه‌های بورس کالا

 

بخش ساخت‌وساز در کشور ظرف ۳ سال اخیر با رکودی سنگین و مستمر دست و پنجه نرم می‌کند؛ استمرار این رویه باعث شده تا بازار آزاد با انباشت محصول قدیمی مواجه باشد. با توجه به محدودیت نگهداری مقاطع فولادی در طول زمان؛ برخی تجار برای فروش محصولات خود به سراغ فروش با ارائه قیمت پایین‌تر از نرخ معمول می‌روند. در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد؛ ارزان‌تر از میلگرد عرضه شده در بورس کالا است؛ در چنین شرایطی انگیزه‌ای برای خرید میلگرد از رینگ فیزیکی بورس کالا نیز باقی نمی‌ماند.

میانگین نرخ فروش میلگرد از رینگ فیزیکی بورس کالا ظرف روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه برابر ۲۴ هزار و ۵۸۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده ۹ درصدی؛ قیمت تمام شده فروش هر کیلوگرم میلگرد از رینگ فیزیکی بورس کالا به ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد. این قیمت تحویل کارخانه است و خریدار باید متحمل هزینه حمل تا مقصد نیز شود.

این در حالی است که در این روز هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ متوسط ۲۶ هزار و  ۵۰۰ تومان به فروش می‌رود و به گفته فعالان این بازار برخی تجار برای فروش محصول خود حاضر به ارائه قیمت‌های کمتری نیز هستند. در چنین شرایطی که میلگرد در بازار آزاد ارزان‌تر از میلگرد بورسی است؛ عدم تمایل به خرید محصول از رینگ فیزیکی بورس کالا امری طبیعی است.

استمرار وضعیت رکود در بخش محصولات نهایی به زیان گسترده نوردکاران و تعطیلی این واحدها می‌انجامد؛ در این شرایط تسهیل شرایط صادرات برای نوردکار و تجار، مهم‌ترین راه برون‌ رفت این بخش از رکود و جلوگیری از بروز زیان است. البته کاهش قیمت‌های پایه در زنجیره آهن و فولاد از آهن‌اسفنجی، شمش فولاد و مقاطع طویل فولادی نیز می‌تواند بر انگیزه خرید افزوده و بخشی از این رکود را جبران کند.

 

* تثبیت دلار؛ تقاضای سرمایه‌ای را خاموش کرد

 

در حالی که ظرف هفته‌های گذشته نرخ ارز در بازار آزاد به کانال ۶۸ هزار تومان نیز صعود کرده بود؛ با فروکش احتمال تشدید تنش در منطقه؛ از نرخ دلار در بازار آزاد کاسته شد؛ به نحوی که ظرف ۱۰ روز اخیر هر برگ اسکناس آمریکایی در بازارآزاد در محدوده ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد از دیگر دلایل کاهش حجم تقاضا برای میلگرد فولادی است. همواره بخشی از تقاضا برای مقاطع طویل فولادی، تقاضای سرمایه‌ای است. با توجه به افت نرخ ارز و تثبیت نسبی آن در کف کانال قیمتی ۶۱ هزار تومان، خبری از تقاضای سرمایه‌ای نیز نبوده و این موضوع در تقویت رکود رینگ مقاطع موثر واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *